Koronaepidemia siirtää määräysten käyttöönottoa

Uusien lennokkitoimintaan vaikuttavien ilmailumääräysten käyttöönotto siirtyy erittäin todennäköisesti vuodenvaihteeseen. Samalla siirtyvät harrastajien rekisteröityminen ja koulutusvaatimukset. Asiasta keskusteltiin 27.5.2020 Ilmailuliiton ja Traficomin neuvottelussa.

EU komissio siis harkitsee EU droneasetuksen käyttöönoton siirtämistä koronaepidemian takia ja siirtyminen tarkoittaa lennokkitoiminnan jatkamista Suomessa nykyisen OPS M1-32 ilmailumääräyksen mukaisesti tämän vuoden loppuun saakka.

Uusien määräysten käyttöönottoon liittyvää valmistelua kuitenkin jatketaan niin Ilmailuliiton kuin Traficomin puolesta. Käytännössä määräysten käyttöönoton siirtyminen tulee hidastamaan asioiden käsittelyä jonkin verran. Erityisesti UAS-alueiden toimilupien soveltamista harrastustoiminnassa selvitetään nyt tarkemmin ja Ilmailuliitto laatii lennätyspaikoista esityksen Traficomin käsiteltäväksi kesäkuussa. Olemme saaneet kerhoilta paljon tietoa eri lennätyspaikoista ja niiden tilanteesta, kiitos. Jatkamme vielä kesäkuussa nykyisten lennätyspaikkojen tietojen tarkistamista.ja julkaisemme alustavan listauksen UAS lupahakuun ilmoitetuista lennätyspaikoista lähiviikkoina. Liiton selvitykseen tulee erikseen uudet perustettavaksi esitettävät lennätyspaikat sekä nykyiset lennätyspaikat, joissa haasteita mm. korkorajoitusten osalta. Olemme neuvottelussa esittäneet mm lähestymisalueella olevien matalien korkorajoitusten kenttien uudelleen tarkastelua ja Traficom on luvannut selvittää asiaa.

Lisäksi kokouksessa keskusteltiin monista muista määräyksen soveltamisen yksityiskohdista.Yhteistyön tavoitteena on sopia järkevistä ja hyvät toimintaedellytykset mahdollistavista pelisäännöistä järjestäytyneessä lennokkiharrastuksessa. Määräysasioiden käsittelyä jatketaan yhteistyössä viranomaisten kanssa uudelleen kesäkuun lopussa.

Päivitämme lennokkimääräys-sivuston sisältöä laajemmin kesäkuun alkupuolella.