AIC lista päivittyy

Vuonna 2016 voimaan tullutta AIC listausta lennokkien lennätyspaikoista ei ole päivitetty kertaakaan. Suomen Ilmailuliitto kartoitti 2020 aikana tilanteen ja totesi, että päivitystarvetta on olemassa. Osa kentistä on poistunut käytöstä ja niitä on tulossa myös lisää. Jyväskylän ja Kouvolan pysyvät lennätyskieltoalueet aiheuttavat kohtuutonta haittaa paikallisille harrastajille. Liitto keräsi tiedot jäsenkerholtaan ja koosti niistä raportin, jonka se esitteli syksyllä TrafiComille. Sen perusteella sovittiin, että liitto tekee ehdotuksen sallivien UAS ilmatilavyöhykkeiden perustamisesta Suomeen. Vyöhykkeet ovat EASA asetuksen mukainen käsite, joka vastaa nykyisiä lennokkien lennätyspaikkoja. Liito toimitti ehdotuksensa TrafiComille syksyllä ja se on menossa prosessiin niin, että sallivat UAS -vyöhykkeet tullaan myöntämään 2021 aikana kerhoille.

Hyvä uutinen on se, että SIL toimittaman listan mukaiset kentät tullaan päivittämään jo 2020 aikana AIC listalle ja niihin liittyvät uudet korkeusrajat astuvat samalla voimaan. Uudet kentät tulevat listalle mukaan ja lentoasemien lähialueilla rajoitusalueet pienenevät. Tällä on iso merkitys Jyväskylän ja Kouvolan alueen harrastajille ja sillä on vaikutus myös useisiin muihin lennokkikenttiin. Yksityiskohtaiset tiedot julkaistaan lähiaikoina.

Lentoasemien ympärillä olevat rajoitusalueet pienenevät tai pysyvät ennallaan. Lisää tietoa löytyy täältä.