Sallivien UAS alueiden hakemusta viimeistellään

Lennokkitoimikunta valmistelee hakemusta sallivien UAS -ilmatilavyöhykkeiden perustamiseksi 86 lennokkikentälle eri puolelle Suomea. Hakemus pyritään jättämään ensi viikolla (viikko 7).  Mukana on kuusi uutta lennokkikenttää.

Lennokkikentät on tähän asti merkitty keskipisteellä kartoille. Niiden perusmuoto tulee jatkossa olemaan kuusikulmainen polygoni (mutteri) jonka sisään sopii 3 km halkaisijaltaan oleva ympyrä. Ne merkitään ilmailukarttoihin, mutta niistä ei tehdä miehittämättömän ilmailun D-alueita. Se on kuitenkin mahdollista myöhemmin. D-alueella tarkoitetaan vaara-aluetta, jonka muu ilmailu joutuu huomioimaan reittivalinnoissaan.

86 lennokkikentän ympärille määriteltiin yhteensä 516 koordinaattipistettä. Aviamaps avasi hankkeelle oman kartan ja vei kentät sinne. Sen jälkeen kartalta otettiin tuloste jokaisen kentän lähi-ilmatilasta, johon täydennettiin kentän koordinaatit ja tiedot. Kun hakemus saadaan jätettyä, niin se lähtee lausunnolle puolustusvoimille, rajavartiostolle, ammatti- ja harrasteilmailulle jne. On mahdollista, että kenttiä ympäröiviin alueisiin tulee vielä käsittelyn aikana muutoksia.

Sallivat UAS -ilmatilavyöhykkeet ovat 3km halkaisijaltaan olevia kuusikulmioita

Lennokkikentille ei tule ikärajoja eikä nettitenttiä tarvitse suorittaa. Sen sijaan kentillä pitää olla kenttäohjeet ja kerhon pitää huolehtia siitä, että kaikki kentän käyttäjät on niihin perehtyneet.

Lennokkikentille tulee mahdollisuus lennättää lennokkeja 25 kg asti. Sitä voidaan korottaan kenttäkohtaisesti 100 kg asti. Kriteerinä tulee olemaan kentän ympäristöön liittyvät maariskit. Tämä on iso muutos nykyiseen, koska tällä hetkellä pilotit ovat hakeneet itselleen henkilökohtaisen luvan. Nyt lupa tulisi siis olemaan kenttäkohtainen.

Siimalennokit tulevat jäämään määräysten piiriin jolloin niiden lennättäjien tulee rekisteröityä. Vapautus tästä ei valitettavasti ole kansallisen päätäntävallan piirissä.

Viimeinen auki oleva asia koskee lennokkikenttiä, jotka sijaitsevat lentoasemien ympärillä olevassa valvotussa CTR ilmatilassa. Tähän asti lennonjohdosta on voitu pyytää tarpeen mukaan lisäkorkoja. Tilanne mutkistuu uusien määräysten takia, mutta näyttäisi siltä, että siihen löytyy ratkaisu. Samalla yritetään löytää toimiva ratkaisu tilanteisiin, joissa lennonjohto on kiinni viikonloppuisin.