Tälle sivulle olemme koonneet linkkejä erilisiin viranomaislähteisiin ja -materiaaleihin, joihin uudet määräykset perustuvat. Voit myös katsoa YouTube-koosteen Ilmailuliiton Webinaarista. Huom! Traficom on siirtänyt määräysten käyttöönottoa tammikuun 2021 loppuun webinaarin jälkeen.

Koska kyseessä on kohtuullisen monimutkainen kokonaisuus niin olemme pyrkineet tälle sivustolle keräämään vain oleellisen tiedon yksinkertaistettuna.  Luettavuuden helpottamiseksi olemme valinneet ”lennokit” yleistermiksi, emmekä puhu esim. ”yksityisesti rakennettujen miehittämättömien lentolaitteiden” käytöstä.

Huomaathan, että viranomaisten valmistelu on edelleen keskeneräisestä. Asioista tiedotetaan ja niitä tarkennetaan tällä sivustolla kun käsittely edistyy.  Suosittelemme seuraamaan myös viranomaisten tiedotusta asiassa.

Uudet määräykset tulevat voimaan vaiheittain. Helmikuun 2021 alusta käytännössä kaikkien harrastajien tulee rekisteröityä Traficomille. Rekisteröintipalvelu verkossa avataan vuodenvaihteessa. Lennokkikerhot saavat jatkaa toimintaansa kansallisen OPS M1-32 ilmailumääräyksen mukaisesti seuraavat kaksi vuotta. Lennokkien lennätyspaikat (AIC luettelo) muuttuvat siirtymäajalla UAS ilmatilavyöhykkeiksi, joilla on mahdollista poiketa Avoimen kategorian vaatimuksista jatkossa. Siirtymäajan jälkeen lennokkikerhot jatkavat siis toimintaansa UAS alueiden eri vapauksilla ja/tai erillisen toimiluvan ehtojen mukaisesti. Muuten harrastustoimintaa voi harjoittaa avoimen kategorian rajoitusten mukaisesti.

Viranomaisen perimät maksut harrastajan rekisteröinnistä (kun suoritetaan verkkopalvelussa):

Seuraavassa taulukossa on esitetty sinisellä tilanne, jossa lennättäjä toimii kerhon puitteissa ja valkoisella sama asia silloin, kun lennätetään yksittäisenä harrastajana avoimen luokan sääntöjen mukaan. Taulukon tiedot ovat vielä osittain tarkistuksessa ja on mahdollista että ne päivittyvät.

Linkit

Ilmailuliiton webinaari kooste uusista määräyksistä (Huom! Käyttöönotto siirtynyt kuukaudella julkaisun jälkeen)

EU täytäntöönpanoasetus (EU) 947/2019 (käyttöönotto 1.1.2021 alkaen)

EU delegoituasetus (EU) 945/2019