Tälle sivulle olemme koonneet linkkejä erilisiin viranomaislähteisiin ja -materiaaleihin, joihin uudet määräykset perustuvat.

Koska kyseessä on kohtuullisen monimutkainen kokonaisuus niin olemme pyrkineet tälle sivustolle keräämään vain oleellisen tiedon yksinkertaistettuna.  Luettavuuden helpottamiseksi olemme valinneet ”lennokit” yleistermiksi, emmekä puhu esim. ”yksityisesti rakennettujen miehittämättömien lentolaitteiden” käytöstä.

Huomaathan, että viranomaisten valmistelu on edelleen keskeneräisestä. Asioista tiedotetaan ja niitä tarkennetaan tällä sivustolla kun käsittely edistyy.  Suosittelemme seuraamaan myös viranomaisten tiedotusta asiassa.

Uudet määräykset tulevat voimaan vaiheittain. Vuoden 2021 alusta käytännössä kaikkien harrastajien tulee rekisteröityä Traficomille. Rekisteröintipalvelu verkossa avataan vuodenvaihteessa. Lennokkikerhot saavat jatkaa toimintaansa kansallisen OPS M1-32 ilmailumääräyksen mukaisesti seuraavat kaksi vuotta. Lennokkien lennätyspaikat (AIC luettelo) muuttuvat siirtymäajalla UAS ilmatilavyöhykkeiksi, joilla on mahdollista poiketa Avoimen kategorian vaatimuksista jatkossa. Siirtymäajan jälkeen lennokkikerhot jatkavat siis toimintaansa UAS alueiden eri vapauksilla ja/tai erillisen toimiluvan ehtojen mukaisesti. Muuten harrastustoimintaa voi harjoittaa avoimen kategorian rajoitusten mukaisesti.

Viranomaisen perimät maksut harrastajan rekisteröinnistä (kun suoritetaan verkkopalvelussa):

EU täytäntöönpanoasetus (EU) 947/2019 (käyttöönotto 1.1.2021 alkaen)

EU delegoituasetus (EU) 945/2019

Uusi Ilmailulaki (voimaan 1.1.2021)

OPS M1-32 ilmailumääräys (voimassa 31.12.2020 saakka)

Luonnos uudesta OPS M1-32 ilmailumääräyksestä (kevään lausuntokierrokselta,  voimaan 1.1.2021)

LVM Maksuasetus (Traficomin perimät viranomaismaksut)

www.droneinfo.fi  (Traficom verkkopalvelu harrastajille)

Lennokkien lennättämisen ABC (.pdf ohjeet Droneinfo palvelusta)

www.traficom.fi