Tälle sivulle olemme koonneet linkkejä erilisiin viranomaislähteisiin ja -materiaaleihin, joihin uudet määräykset perustuvat.

Koska kyseessä on kohtuullisen monimutkainen kokonaisuus niin olemme pyrkineet tälle sivustolle keräämään vain oleellisen tiedon yksinkertaistettuna, jotta lennokkikerhot ja harrastajat voivat omaksua uusien määräysten mukaiset muutokset mahdollisimman helposti. Samasta syystä olemme valinneet ”lennokit” yleistermiksi, emmekä puhu esim. ”yksityisesti rakennettujen miehittämättömien lentolaitteiden” käytöstä.

Huomaathan, että osa tällä sivustolla esitetyistä asioista ei ole lopullisia tai vahvistettuja, johtuen myös viranomaisten keskeneräisestä asian valmistelusta. Esimerkiksi Suomessa uuden ilmailulain sisällöstä ei ole täyttä varmuutta. Asioista tiedotetaan ja niitä tarkennetaan tällä sivustolla kun käsittely edistyy.  Suosittelemme seuraamaan myös viranomaisten tiedotusta asiassa.

Uudet määräykset tulevat voimaan vaiheittain. Ennen 1.7.2020 käytännössä kaikkien harrastajien tulee rekisteröityä Traficomille. Rekisteröintipalvelu verkossa avataan kesäkuussa. Lennokkikerhot saavat jatkaa toimintaansa kansallisen OPS M1-32 ilmailumääräyksen mukaisesti seuraavat kaksi vuotta. Lennokkien lennätyspaikat muuttuvat UAS ilmatilavyöhykkeiksi, joilla on poikkeuksia Avoimen kategorian vaatimuksista. Siirtymäajan jälkeen lennokkikerhot jatkavat toimintaansa erillisen toimiluvan tai voimassa olevien määräysten mukaisesti.

Viranomaisen perimät maksut rekisteröinnistä (kun suoritetaan verkkopalvelussa):

EU täytäntöönpanoasetus (EU) 947/2019

EU delegoituasetus (EU) 945/2019

OPS M1-32 ilmailumääräys

www.droneinfo.fi

www.traficom.fi

Lennokkien lennättämisen ABC (.pdf ohjeet Droneinfo palvelusta)